Různé zkušenosti s nakupováním ze zahraničí



Často se ptáte odkud nakupuju asijskou kosmetiku a jestli s tím jsou nějaké problémy. Tak jsem sepsala různé zkušenosti s nakupováním ze zahraničí - převážně z ebay, zkušenosti s PayPalem, jak je to se clem a DPH, co napsat prodejcům když je něco špatně a jaké jsou moje nejhorší zážitky.

UPDATE 2024: Tohle je článek z roku 2018 a pokud na něj zavítáte teď, v roce 2024, pak mám špatnou zprávu. V říjnu 2021 začala platit nová opatření, která měla prakticky zlikvidovat nákup levných kravin z Asie. Nyní platí, že pro každou zásilku dovezenou ze země mimo EU musíte zaplatit DPH, tedy 21% z hodnoty balíku. Už je jedno, jestli balík stál 10 euro nebo 100. Nad 150 euro musíte navíc platit clo, tato podmínka zůstala. Zatímco některé anglické obchody se po Brexitu dokázaly nějak zařídit, aby evropský zákazník nemusel platit nic navíc (např. odesíláním ze skladu v některé ze zemí EU), asijské obchody to moc neřeší. Jediný dobrý příklad, který teď můžu jmenovat - a jediný asijský obchod, kde pořád nakupuju - je Stylevana. Moje zkušenosti s nákupem na Stylevana najdete v samostatném článku. Nevím, jak to dělají přesně, ale nejdříve posílají balíky ze svého skladu z Hong Kongu do Francie, a odtud jde k vám pomocí DPD. Neplatíte navíc vůbec nic, protože to k vám vlastně přichází z Francie. No, snad jim to takhle bude fungovat i nadále.

Ebay & Paypal

První místo odkud jsem kupovala k-beauty bylo ebay, což zároveň vedlo k založení účtu na PayPal. Pokud si s ebay nevíte rady ani trochu, napsala jsem návod jak nakupovat na ebay. Spousta z vás mi píše, že se bojí ebay prodejců a nákupů z Asie, přijdou vám nedůvěryhodní a nevíte jestli nekupujete fake. Asi takhle - loni jsem udělala seznam vyzkoušených ebay prodejců, u kterých nakupuju pravidelně a když vyzkouším nějaké nové víckrát, tak je tam doplním jako odzkoušené a důvěryhodné. Přijde mi, že tenhle post je těžce ignorovaný s tím jak často se ptáte kde na ebay nakupuju a jestli neprodávají fakes. ಠ_ಠ Zároveň jsou to prodejci vyzkoušení k-beauty komunitou /r/AsianBeauty, takže to není jenom mých pár dobrých zkušeností.

Co se týče strachu z PayPalu mám jen dobré zkušenosti jak s placením tak přijímáním a odesíláním peněz. Je to v podstatě virtuální peněženka propojená s vaší kartou, můžete v ní mít peníze přímo na PayPal účtu nebo ji jen využívat pro platby kartou. Placení je snadné a rychlé, většina ebay prodejců ani jinou možnost nenabízí. Největší výhoda je když nastane problém. Na ebay se to řeší celkem svižně, při problému vyberete u produktu kategorii (nepřišlo vůbec, přišlo ve špatném stavu etc) a napíšete krátkou zprávu prodejci. Často vám ani neodepíšou a rovnou vrátí peníze, které se přičtou zpátky na bankovní účet.


vybírání kategorie problému: "I didn't receive my item" = zboží jsem nedostala

Pokud ale prodejce nereaguje (což by se u lidí ze seznamu stát nemělo) pak je možnost zažádat o vrácení peněz skrz PayPal. Už jsem to použila i mimo ebay na eshop Sr-Skincare, od kterých mi balíček nikdy nepřišel a absolutně ignorovali všechny mé emaily. A jo, bylo to tak tři roky zpátky, ale budu je tu schválně jmenovat protože to tam evidentně není v pořádku i teď. Zoufale jsem tedy zkusila jít na PayPal, kde jde u jednotlivých transakcí nahlásit problém. Do dvou dnů byly peníze beze slova vráceny, stejně to fungovalo i na ebay. PayPal rozhodně není bezchybný, obzvlášť pokud skrz něj vy sami něco prodáváte, ale pokud s ním budete jen platit kosmetiku tak se podlé mých zkušeností nemáte čeho bát.


Jak je to se clem a DPH

Tato sekce není v roce 2024 aktuální, viz úvod článku.

Pokud jde vaše zásilka ze země mimo EU, pak platíte DPH za zásilky od 22€ do 150€ (zdroj), žádné clo. Nad 150€ se platí DPH i clo. Pod 22€ se nic neřeší.

Pokud nakoupíte u ebay prodejců ze seznamu, označí vám dražší balíček nižší cenou a jako dárek. Můžu potvrdit, že to tak dělají i eshopy které mají zároveň ebay, jako je Jolse.com nebo RoseRoseShop.com. Už téměř nenakupuju jinde než u těchto dvou obchodů a ebay, takže za žádné jiné neručím a nevím to jistě. Taky jsem nikdy nic nevracela, takže netuším jak by takový proces vypadal. S těmito dvěma obchody mám jen dobré zkušenosti za poslední dva roky; vždy všechno přišlo v pořádku, označeno nižší cenou a se spoustou vzorečků.


20.5.2018 - tak teď už mám zkušenost i s celním řízením. Byl mi poslán PR balíček z Koreje, který vážil přes půl kila, byl poslán službou EMS (nejrychlejší a nejdražší). Odesílatel ho zapomněl označit jako dárek a jeho hodnotu napsal jako 5 dolarů. Myslela jsem, že nižší hodnota normálně stačí a nejspíš by stačila, kdyby to nebyla půlkilová krabice. Tak či tak místo balíku přišel dopis s oznámením o celním řízení, kde bylo několik lejster instrukcí co poslat na email skladu, aby mě pošta mohla v řízení zastupovat. Vyplnila jsem přiloženou plnou moc a zaslala jim ten jediný doklad, který o balíku mám - oznámení odesílatele o zaslání PR balíku. Poslala jsem jim plnou moc a vysvětlení o co se jedná, a že ačkoliv nevím co přesně všechno v balíku je, tak hodnota nepřesahuje 50 dolarů. Protože EMS balíky se řeší prioritně, do dvou dnů přišel balík s účtem na skoro 600 Kč. Z toho bylo 200 Kč jen poště, asi za to jak mám být ráda, že balík vůbec mám a jak jsou na mě hrozně hodní. Když jsem se zeptala na instagramu, většina z vás odepsala, že balík měli zadržený na celnici klidně i týden nebo dva. Toš tak.


Špatné zkušenosti

Píšete mi, že se často bojíte problémů a následné domluvy s anglicky mluvícími prodejci. U eshopů je zákaznický servis jako všude, takže stačí poslat email a určitě se vám budou snažit pomoct. Takhle jsem třeba řešila něco na RRS bez problému, jen odpověď trvala třeba dva dny. Na ebay nejdřív vyberete kategorii problému, nabídne vám to možná řešení, ale nakonec to stejně skončí u okna k napsání zprávy prodejci. Ať už budete psát kamkoliv, nic na tom není. Můžeme dát dohromady pár jednoduchých vět na dva nejčastější problémy (hlavně na ebay):

Nemáte sledovací číslo, balík nepřišel ani po určené době a chcete peníze:
Hello. My package didn't arrive and I would like a refund. Thank you.

Balík nepřišel, ale chcete aby ho poslali znova (u jedné položky to většinou jde):
Hello. My package didn't arrive. Can you send it again? Thank you.

Pokud budou nějak protestovat, ale vy už nehodláte dál na balík čekat zkuste odpovědět:
No, I'm sorry, but I would still like a refund.

Pokud ani to poslední nepomůže, pošlete na ně PayPal. Můžete dostat odpověď jako jestli jste zkoušeli volat na poštu nebo čekat ještě dva týdny. Můžete, nemusíte. Pokud balík nepřijde do data stanoveného na ebay, pak máte právo tohle poslat. U prodejců ze seznamu tyto problémy nemívám, to spíš když kupuju nějaké malé hovadiny co se snadno ztratí, jako prstýnky nebo samolepky.

Ironicky jsou moje nejhorší zkušenosti z Česka. Česká pošta se buď neobtěžuje zazvonit a najdu lístek i když jsem doma, nebo mi lístek nedají vůbec, což se stává nejčastěji. Opravdu každý třetí balík přijde bez výzvy a musím tam volat když něco trvá podezřele dlouho. Často jdu pro balík a hned mi dají další co tam leží už týden, už se mi i několik vrátilo odesílateli. Každopádně z tohoto důvodu se opravdu vyplatí připlatit za sledovací číslo, obzvlášť pokud se chcete vyhnout komunikaci s prodejcem. Na RRS je sledovací číslo automaticky, na Jolse a ebay (když to nabízí prodejce) za zhruba 2 dolary.


mfw pošta mi zase nedala vědět když přišel balík

Někdy je ale i to hovno platné, obzvlášť pokud se rozhodnete vyzkoušet The Ordinary a objednáte něco z deciem.com. Používají pouze DPD, což je podle mých zážitků ta nejhorší dopravní služba u nás. U DECIEMu to nejde, ale pokud máte tu možnost tak bych jim vyhýbala. Požadavky z aplikace DPD Kurýr mi zatím u 5 objednávek z 6 kompletně ignorovali (změna data dodání nebo času za který se dokonce připlácí!). Řidiči mi nedávali vědět dopředu že jedou, prostě zavolali až stáli před bytem a ještě byli v telefonu nasraní, že nejsem doma. Jednou mi dokonce nechali balík v obchodě v našem domě, a přes moje protesty a návrhy na jiná řešení mi jen řekli "ne, už je to na prodejně". Musela jsem se tam pak jít omlouvat a dost na mě hleděli co to jako bylo. Slyšela jsem stejné zkušenosti se cpaním balíků do blízkých obchodů nebo za dveře bytového domu i od jiných, takže nejsem jediná. Fajn, můj balík je skincare, ale kdyby to sakra byla nějaká elektronika nebo něco drahého... Žádná zásilka neproběhla bez problémů, ale u té poslední mi rychle reagovali na email, zavolali a vyřešili to se mnou. Nicméně jedna dobrá zkušenost se zákaznickým servisem už je v mých očích nezachrání.

13 komentářů

  1. Ja som zatiaľ objednávala zo zahraničia len raz a to práve cez e-bay. Objednala som si kórejskú kozmetiku COSRX. Dosť dlho to trvalo, kým to prišlo, asi nejaké 3 týždne, ale prišlo to vporiadku. Nenastali žiadne problémy. Najbližšie sa chystám vyskúšať aj iné zahraničnié e-shopy, len ja som dosť lenivá tak dlho čakať za balíčkom. The Ordinary majú aj v našich slovenských e-shopoch, takže to na základe tvojich skúseností spravím radšej takto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak si porovnej ceny z deciem.com s těmi vašimi, abys neplatila zbytečně navíc. Jako DPD jsou katastrofální, ale přesto raděj zatnu zuby než abych nějak extra připlácela za kosmetiku, která má cenu jako jednu z hlavních výhod.

      Vymazat
  2. Na ebayi nakupuju už tolik let a vždy když mi něco nepřišlo, tak mi v pohodě vrátili peníze, stalo se mit o asi tak 3x. deciem mě štve s jedinou možnosti DPD, jak já je nesnáším. Jendou mi vozili balík týden (viděla jsem to na tom trackování) a furt že jsem nebyla doma a takový kecy, přitom tam člověk čeká na zatelefonování atd. Bože jen když si na ně vzpomenu,tak se mi vaří krev a to, že ten balík byl totálně rozdělanej a oni ho přebalovali a koukali co v něm mám byla poslední kapka. Bohužel tipuju, že DPD je nejlevnější, tak proto je mají nasmlouvaný. Jinak u Český pošty záleží na doručovatelých u nás chodí ty nejlepší poštačky, strašně ochotný a milý, dokonce mímu tátovi volají, zda je doma a může převzít zásilku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky mám dobré zkušenosti s ebay i když byl problém. No ježiš tak aspoň nejsem sama vzteklá z DPD, bohužel to teda dost vypovídá o jejich celkových službách. Teď zase čekám na balík z Deciem a jsem nervní dopředu co to zase bude. U České pošty máš přesně pravdu, u našich doma taky doručují normálně, ale na mém bytě je to katastrofa.

      Vymazat
  3. Já objednávám už 3 roky a musím říct, že ještě se mi nestalo, že bych měla špatnou zkušenost, jednou něco nepřišlo a vrátili mi peníze, ale to je vše. :) dávám hodně na feedback a reálné fotky.
    V3ronika life

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jako na ebay? já kromě toho jak jsem jednou musela z někoho páčit peníze přes paypal taky ne, ale hodně čtenářek mi píše, že se takových problémů bojí. tak jsem ráda, že i v komentářích jsou jen pohodové zkušenosti. :)

      Vymazat
  4. S nakupováním na ebay a na Aliexpresu (ten je spíš na elektroniku a různé serepetičky, kosmetika tam moc nejede) mám jen nejlepší zkušenosti. Že to dlouho trvá - tak za ty ceny, co by člověk nechtěl :-) Proto miluju Jolse - ceny se ve slevách dají vychytat docela nízké a zásilku jsem měla zatím vždycky do 14 dnů doma od data objednání! Mazec :-)

    Trošku mě mrzí, že třeba prodejci na Rakuten (takový japonský ebay) neposílají do zahraničí - teda posílají, ale mají hrozně vysoké poštovné, takže zatím to dělám tak, že si to nechám poslat ke švagrové, která bydlí v Japonsku a ta mi to pak přepošle poštou, nebo po někom, kdo zrovna letí do ČR, ale je to strašně na dlouho, takže to většinou děláme tak 1-2x do roka.

    No a Čespá pošta je dle mé zkušenosti v Praze hrozná, protože jsou neskutečně zahlcení. Třeba k nám na byt už rovnou jenom hážou papíry s upomínkou, že si máme balíky vyzvednout na poště. Prostě nestíhají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, Jolse. <3 přesně s Rakuten je to na houby, taky jsem si tam našla kdysi milion Hada Labo věcí a opalovacích krémů a z toho poštovného jsem se málem vyvrátila.

      Vymazat
  5. Moc díky za info kolem objednávání balíčku ze zahraničí. A můžu se zeptat jak to děláte pokud potřebujete poslat balíček do zahraničí vy(mám na mysli EU)? Všimla jsem si, že například tihle tu službu poskytují, ale nemám zkušenosti a ráda bych, aby to dopadlo dobře a balíček došel v pořádku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. není zač, ale o posílání do zahraničí nic nevím. tohle je článek o nakupování, nic neposílám :D

      Vymazat
  6. můžu se zeptat jestli je teď na tom Jolse stejně nebo jinak?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj tento článek je bohužel už k ničemu, situace se změnila opravdu hodně v roce 2021. Asi dám na začátek článku nějaké varování. :D

      Zavedla se totiž povinnost platit DPH pro jakékoliv zásilky ze zemí mimo EU, takže objednávat si i levnou kosmetiku znamená automatická přirážka +21% a ještě poštovné. Jakmile je zásilka nad 150 euro, platí se i clo. Žádný obchod už neoznačuje balíky jako dárek, takže to nelze obejít. Jolse nejdřív vystřelilo poštovné na stupidní částky, teď je opět někde kolem 7 dolarů, ale DPH se nevyhneš.

      Osobně teď už nakupuju jenom na Stylevana nebo v Česku. Zkušenosti se Stylevana jsem popsala tady:
      https://www.justskincarethings.cz/2023/03/stylevana-recenze-muj-promo-code.html

      Vymazat
  7. Nakupování ze zahraničí může být skvělý způsob, jak objevovat nové produkty a značky, ale je důležité být informovaný a obezřetný, abyste měli pozitivní zkušenost a minimalizovali možné komplikace.

    OdpovědětVymazat

Instagram

just skincare things. Theme by STS.